KSIĘGOWOŚĆ I ROZLICZANIE PROJEKTÓW FINANSOWANYCH W RAMACH ŚRODKÓW UE
Najbliższe szkolenie odbędzie się za:
- days
- hours
- minutes
- seconds
Cel szkolenia:
Pozyskanie środków na realizację określonego celu to ponoć drobiazg w porównaniu z rozliczaniem projektu w trakcie jego realizacji oraz po jego zakończeniu. Proponujemy więc szkolenie dla wszystkich tych osób, które do tej pory nie zajmowały się rozliczaniem projektów, a także osoby, które mają już takie doświadczenie i chciałby poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności z dostosowaniem do nowych wymogów perspektywy finansowej 2014-2020.
Wykładowca:
Gabriela Suski Borek – trener, konsultant, absolwent Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Stały współpracownik wielu firm szkoleniowych, Urzędów Marszałkowskich, Ministerstwa Gospodarki w zakresie rachunkowości finansowej, finansów, rachunku kosztów, rachunkowości zarządczej, finansów przedsiębiorstw, oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstw, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, prowadzenia działalności gospodarczej, księgowości projektów unijnych, przygotowywania biznes planów w celu pozyskania środków unijnych, zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania finansami w firmie.
Prowadzi szkolenia z rachunkowości i finansów, w szczególności: rachunkowości finansowej, zarządczej, budżetowej, zarządzania księgowością i finansami spółki akcyjnej oraz projektów unijnych, nadzoru nad realizacją budżetu, analizą dokumentów księgowych, sporządzaniem raportów i bilansów finansowych, prowadzeniem sprawozdawczości projektu.
Biegle zna zasady kwalifikowalności kosztów projektów oraz zasady ujęcia księgowego i rozliczanie kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowanych projektu, programów pomocowych, tworzenia dokumentacji do wniosków, ma szeroką wiedza z zakresu form prowadzenia działalności, możliwości korzystania z programów pomocowych oraz procedur audytorskich.
SZKOLENIE OTWARTE:(TAK)
KATEGORIA:Fundusze unijne
KOSZT:990 zł netto
TERMINY: 14-15 września 2016 r.
CZAS TRWANIA:2 dni w godz. 9.00-15.15
LOKALIZACJA:
Centrum Konferencyjne Zachodniej Izby Gospodarczej
ul. Ofiar Oświęcimskich 41/43
50-059 Wrocław
Program szkolenia
I DZIEŃ
1. KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKÓW
- akty prawne i dokumenty regulujące kwalifikowalność wydatków
zakres obowiązywania wytycznych
ogólne i podstawowe zasady kwalifikowania wydatków
praktyczne wskazówki
2. WYODRĘBNIONA EWIDENCJA KSIĘGOWA DLA OPERACJI ZWIĄZANYCH Z WYKORZYSTANIEM FUNDUSZY STRUKTURALNYCH
- obowiązki projektodawcy prowadzącego pełne księgi rachunkowe
zmiany w dokumentach firmowych w związku z realizacją projektu:
polityka rachunkowości – osoby odpowiedzialne za ich dokonanie (wzór)
obieg dokumentów
dostosowanie i konstrukcja zakładowego planu kont dla celów ewidencji księgowej projektów
wymagania w odniesieniu do informatycznego systemu finansowo – księgowego beneficjenta – dla kogo i jaki cel ujednolicenia
3. PRZECHOWYWANIE DOKUMENTÓW
- terminy przechowywania dokumentacji
jakie dokumenty trzeba przechowywać?
jakie działania warto dokumentować?
4. DOKUMENTACJA KSIĘGOWA DLA POTRZEB ROZLICZENIA WYDATKÓW PROJEKTU
- Wymagania instytucji wdrażającej
- opis faktur VAT, rachunków i innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej
- kompletowanie dowodów do celów przygotowania zestawienia poniesionych wydatków
- przygotowanie do zapłaty (wydatku) faktur, rachunków za
- wykonane inwestycje, remonty (za dostawę materiałów, roboty i usługi , za inwestycje, inwestycje zakończone). kompletowanie dowodów do celów przygotowania estawienia poniesionych wydatków
- Archiwizacja dokumentacji projektowej
- Ewidencja środków trwałych oraz dokumentacja związana z ewidencją środków trwałych.
- Kwalifikowanie środków trwałych
- odpisy amortyzacyjne
- zakładowy plan kont,
- środki trwałe w budowie , umorzenie środków trwałych
- najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia wyodrębnionej
- ewidencji księgowej i kodu księgowego
- wartość środka trwałego,
- agregowanie kosztów inwestycji,
- konto środki trwałe w budowie
- ewidencja obiektów inwentarzowych,
- oddanie środka trwałego do użytku, ,
- dokumentowanie środków trwałych w budowie
- Obowiązki Beneficjenta związane z zakończeniem realizacji projektu
- Podstawowe pojęcia i definicje związane z procesem zamknięcia projektu
- Obowiązek realizacji projektu zgodnie z systemem realizacji Programu Operacyjnego.
- Obowiązek sprawozdawczości i monitorowania postępu realizacji celów projektu
- Obowiązek utrzymania trwałości projektu
- Wymóg prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej
- Obowiązki w zakresie promocji projektu
II DZIEŃ
- Zasady rozliczenia końcowego projektu
- Obowiązek i termin składania wniosku o płatność końcową
- Ewidencja dowodów księgowych we wniosku o płatność
- Wykazywanie postępu i zakończenia rzeczowo-finansowego projektu
- Omówienie pól sprawozdawczych we wniosku o płatność
- Załączniki do wniosku o płatność końcową
- Typowe błędy w toku procesu rozliczeń końcowych
- Prezentacja wniosku o płatność oraz przykładów dokumentów rozliczeniowych
- Kontrola na zakończenie projektu
- Rola i zadania kontroli wewnętrznej u Beneficjenta
- Terminy i cele kontroli
kontrola krok po kroku w tym: zakres przedmiotowy kontroli, informacja pokontrolna, czynności pokontrolne - Dobór projektów do objęcia czynnościami kontrolnymi
- Rodzaje kontroli, obszary kontrolowane
- Prawa i obowiązki kontrolującego i kontrolowanego
- Zasady przeprowadzania kontroli
- Dokumenty kontroli
- Najczęstsze błędy Beneficjentów
- Rodzaje uchybień (drobne i istotne) oraz pojęcie nieprawidłowości
- Kontrola trwałości projektu
- Obowiązujący okres trwałości projektów
- Podstawowe definicje (Zasadnicza modyfikacja, Infrastruktura,
- Zaprzestanie działalności produkcyjnej, Zmiana charakteru własności, Zmiana charakteru operacji, Warunki realizacji projektu, Nieuzasadniona orzyść, Nieoszukańcze bankructwo)
- Analiza możliwości dokonania zmian w projekcie w okresie jego trwałości: sposoby postępowania dla zasadniczej modyfikacji, zmiany charakteru własności infrastruktury, zaprzestania działalności, zmiany harakteru i warunków operacji, uzyskania nienależnej (nieuzasadnionej) korzyści, terminu zakończenia projektu,
- Dopuszczalne i niedopuszczalne przekształcenia prawno-własnościowe Beneficjentów i podmiotów zarządzających produktami projektu,
- Następstwo prawne a wymogi trwałości instytucjonalnej projektu,
- Monitorowanie dochodowości projektów na etapie ich eksploatacji
- Kwestia monitorowania dochodowości projektów nieobjętych pomocą publiczną – podstawowe definicje.
- Procedury monitorowania dochodu w przypadku projektów generujących dochód,
- Podstawowe zasady weryfikacji luki finansowej.
- Trwałość finansowa projektów objętych pomocą publiczną
- Najczęstsze przykłady naruszenia trwałości projektów
- Korekty finansowe
- Pojęcie i występowanie korekt finansowych
- Ograniczenie kwalifikowalności wydatków w przypadku nieutrzymania wskaźników produktu
- Sankcje z tytułu nieosiągnięcia zakładanych wskaźników rezultatu
- Zasada „siły wyższej i wyjątkowych okoliczności”
- Proces dokonywania korekt zgodnie z zapisami Zaleceń w zakresie korygowania wydatków
- Dyskusja końcowa – sesje pytań i odpowiedzi, konsultacje indywidualne.