Jak pozyskać kapitał na firmowe inwestycje w 2015 roku?
Dobór właściwego, zewnętrznego dofinansowania inwestycji stanowi trudność dla wielu firm. Mają z tym problem zarówno przedsiębiorstwa o ugruntowanej i stabilnej pozycji na rynku, jak i te firmy, które dopiero rozpoczynają swoją działalność. W przypadku startupów droga do pozyskania kapitału na rozwój jest jeszcze dłuższa, chociażby ze względu na brak historii finansowej czy brak zdolności kredytowej.
Poszukując optymalnych rozwiązań przedsiębiorca powinien rozważyć różne dostępne opcje, zarówno unijne, jak i typowo komercyjne.
Dotacje z Unii Europejskiej
W 2015 roku ruszają pierwsze nabory do konkursów unijnych w ramach nowej unijnej perspektywy finansowej 2014-2020. Wielu właścicieli firm wiąże z tym faktem duże nadzieje licząc na uzyskanie dofinansowania w formie bezzwrotnej dotacji. Jednak nowy okres finansowania to nowe zasady przyznawania pomocy oraz większy nacisk na instrumenty zwrotne (np. unijne pożyczki z Inicjatywy Jeremie), które stopniowo będą zastępować dotychczasowe dotacje.
– Na dotacje, w pierwszej kolejności mogą liczyć firmy planujące projekty o wysokim poziomie innowacyjności, oparte o działalność badawczo-rozwojową oraz współpracę z naukowcami. Może to stanowić problem dla wielu przedsiębiorców, ponieważ nie każda inwestycja związana jest z wdrożeniem unikalnej w skali kraju, czy świata technologii – mówi Katarzyna Sapa, Prezes Zarządu Agencji Rozwoju Innowacji SA.
Więcej szczegółów dotyczących dotacji dla firm poznamy po ogłoszeniu kolejnych konkursów dotacyjnych, których możemy się spodziewać w 2-3 kwartale tego roku.
Finansowanie poprzez crowdfunding
Crowdfunding to swego rodzaju zbiórka środków na inwestycje (przede wszystkim startupy) za pomocą specjalnie do tego stworzonych platform internetowych, dzięki którym prywatni inwestorzy „składają się” na realizację przedstawianego tam pomysłu. Niewątpliwą zaletą tego rodzaju rozwiązania jest połączenie fazy badania rynku z jednoczesnym pozyskiwaniem kapitału startowego. Crowdfunding z roku na rok cieszy się w Polsce coraz większą popularnością.
Pożyczki, kredyty i leasingi ze wsparciem unijnym
Wielu przedsiębiorców korzysta z komercyjnych ofert kredytowych i leasingów, których zaletą jest między innymi możliwość obniżenia kosztów podatkowych (wliczanie raty w koszty uzyskania przychodu), czy poprawa płynności finansowej.
Znacznie większy kłopot z pozyskaniem kredytu mają nowe firmy, nie mogące się wykazać wymaganą przez banki historią finansową. W takiej sytuacji z pomocą mogą przyjść projekty zapewniające pożyczki, czy leasingi ze wsparciem unijnym. Dzięki temu firma otrzymuje darmowe doradztwo i wsparcie podczas procesu pozyskiwania i spłaty środków. Dofinansowanie z UE pozwala na skorzystanie z usług doświadczonych firm doradczych w kwestii: dopracowania i oceny biznesplanu, doboru najodpowiedniejszych form finansowania, a nawet pomocy w zarządzaniu firmowymi finansami. Projekty tego typu są realizowane we współpracy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, a ich dodatkowym atutem jest np. niższe oprocentowanie oraz możliwość pozyskania środków bez posiadania historii finansowej, co stanowi ogromną szansę dla startupów.
Jak pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej?
Ze względu na niskie koszty dotacje, czy niskooprocentowane pożyczki unijne cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem przedsiębiorców. Jednak wielu z nich nadal ma duże obawy przed stroną formalną przygotowania wniosku do konkursu. W gruncie rzeczy są to obiekcje uzasadnione, ponieważ każdy konkurs unijny to kilkadziesiąt dokumentów do dokładnego przestudiowania oraz jeszcze więcej druków do przygotowania, wypełnienia oraz podpisania. Gotowa dokumentacja konkursowa może zajmować od kilkudziesięciu do nawet kilkuset stron.
Dlatego coraz częściej przedsiębiorcy decydują się to, żeby zamiast poświęcać swój czas i zasoby na przygotowanie wniosku, zlecić to wyspecjalizowanym firmom. Istnieje grono podmiotów zajmujących się tylko przygotowywaniem wniosków do konkursów unijnych. Dzięki wąskiej specjalizacji skuteczność takich firm w przyznawaniu dofinansowania dla swoich klientów wynosi zwykle około 85-90%.
W gestii każdego właściciela firmy pozostaje decyzja o tym, w jaki sposób przygotować się do konkursu o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Każdy przedsiębiorca może zrobić to własnymi siłami, bądź zlecić przygotowanie wniosku dotacyjnego specjalistycznej firmie, a samemu zająć się tym, na czym zna się najlepiej, czyli rozwojem własnego biznesu.